Kulturlek

KULTURLEK – aktiviteter for barn i alderen 2-5 år

Aktivitetene er preget av LEK og KULTURFORMIDLING og er tilpasset gruppenes alder.

Kulturlekundervisningen er inndelt etter alder:

Kulturlek for barn 2-3 år - med foreldre på kulturhus/ kultursenter på Karmøy.
I undervisningstimene legger vi vekt på samspill mellom foreldre og barn, ved bruk av sang og bevegelse, små rytmeinstrumenter, dramatiseringer av dikt/ sanger/korte fortellinger og aktiviteter rundt bordet.

Kulturlek for barn 4-5 år - i barnehager
I undervisningstimene legger vi vekt på barnas glede, mestring og samspill i gruppen, ved bruk av sangleker og rytmiske instrumenter, bevegelser og dans, dramatisering med søkelys på stemmebruk, kontraster og rekvisitter og bord-aktiviteter som tegning/fargelegging/ klipp og lim.

Kulturlek for barn 1. - 4.klasse? Kulturlek for barn i skolealder har nå fått nytt navn: Karusell.
Karusell er kulturlek i ny drakt og vi utvider tilbudet opp til 4. klasse. Elever som har gått på kulturlek før i SFO-tiden og ønsker å fortsette på faget, søker nå på faget Karusell i søknadsportalen.

Aktivitetene tar utgangspunkt i de praktiske og estetiske fagene: musikk, teater, dans, visuell kunst og nysirkus. Vi synger, spiller på instrumenter, danser, dramatiserer, tegner/fargelegger og skaper visuelle kunst og utfordrer kroppen til fysiske ferdigheter.

Hvert år opprettes nye grupper der det er flest søkere og det er mulighet for samarbeid mellom kulturskolen og barnehager/kulturhus/kultursenter.

Undervisningstimene varer i 60 min.

Vi har felles arrangementer med resten av Kulturskolen og tilbyr aktiviteter enkelte lørdager. En oversikt over aktivitetene leveres ved skolestart sammen med skoleruten.

Kulturlek gir skapergleden spillerom!

Lærere