Litt nostalgi og litt om det å lage lyd

Denne gangen blir det mest musikk!

mann med briller - Klikk for stort bildeChristian Welde / rektor

Jeg har selv undervist i piano i kulturskolen i mange år før jeg begynte som rektor i 2022. Noen ganger spør folk meg om jeg ikke av og til savner det å undervise. Svaret er absolutt ja, men oppgavene jeg har som rektor er også svært givende.

Nå jobber jeg for at lærerne i kulturskolen skal kunne ha så gode rammer som mulig for å kunne gjøre en best mulig jobb for og med elevene våre, slik at både elever og lærere ønsker å være en del av kulturskoleverdenen så lenge som mulig. Ambisiøst? Absolutt!

 

Det tar tid å forme fin lyd i instrumenter, det krever innsats og tålmodighet, egenskaper elevene får bruk for på mange arenaer i livet.

 

Da jeg selv studerte musikk på tidlig 90-tall stod det i katalogen til skolen en beskrivelse av atmosfæren i korridorene. Det kunne høres lyd fra undervisningsrommene, piano, fløyte, gitar, trompet, sang og mer, klassisk, pop og jazz - lydkilder som  bidro til en inspirerende og pulserende atmosfære som man hadde lyst å være en del av!  Om det var akkurat denne beskrivelsen  som gjorde at jeg valgte den skolen er nok tvilsomt, men det gjorde uansett inntrykk!

Derfor gir det  meg igjen glede når jeg hører tilsvarende «lydlandskap» i korridoren i 2. etasje på Karmøy kulturhus (og andre steder kulturskolen holder til). Fiolin, fløyte, piano, kornett, sang og mer. Fioliner som blir pakket opp på gangen før spilletimen, noter som blir delt mellom lærer og elev, en tuba som med stolthet bæres inn i korridoren.

 

piano - Klikk for stort bilde Motiejus Kurmis

Som nevnt har jeg selv undervist i piano og spiller piano og andre tangentinstrumenter.  Pianister har den fordelen at selve dannelsen av lyden tar pianoet seg av. Joda, vi kan kontrollere hvor sterkt eller svakt vi spiller og om tonene skal henge sammen eller spilles hver for seg, men selve lyden er i utgangspunktet på plass, det klinger bra på et godt piano! Dersom pianoet er stemt er det  umulig å spille «surt» eller eller det noen kaller «falskt»…

 

Der har vi pianister et lite forsprang sammenlignet med de som spiller instrumenter der selve lyden må skapes mer eller mindre fra bunnen av. Blåsere må bruke lunger, munn og lepper for å lage lyd. De må intonere, det vil si kontrollere tonehøyden/«pitchen» slik at det ikke blir «surt».

 

dame som spiller fiolin - Klikk for stort bilde Xingchen Yan

Strykerne våre, fiolin/bratsj/cello/kontrabass, bruker buen som føres over strengene for å forme lyden. Her er det mange variabler som skal stemme for at musikeren skal få frem den vakre tonen som er målet. 

Men når blåsere og strykere mestrer det å skape sin tone: ingenting er vel mer vakkert og uttrykksfullt - da blir instrumentet en del av musikeren på en mye mer personlig måte enn vi kan få til på piano, selv om pianoet absolutt også kan være veldig uttrykksfull og spille espressivo.  Det tar tid å forme fin lyd i instrumenter, det krever innsats og tålmodighet, egenskaper elevene får bruk for på mange arenaer i livet.

Vi må selvsagt heller ikke glemme stemmen, det mest personlige instrumentet av alle! 

 

 

ungdommer som spiller fløyte - Klikk for stort bilde Tommy Bredesen

 

Spotify spilleliste med elever fra Karmøy kulturskole

I løpet av kulturskolens snart 50 årige historie har mange av elevene vært involvert i musikkutgivelser, enten som artist,  låtskriver, musiker eller produsent.
Her er en spilleliste der vi har prøvd å få med en god del av disse. Det er sikkert flere som kan legges til. Vet du om noen, send meg gjerne en mail på cwe@karmoy.kommune.no
 

Christian